Halløjsa alle sammen, og velkommen til denne måneds blodindlæg!
For ganske få måneder siden havde jeg den fornøjelse at optræde på mit gamle gymnasium for de i alt 700 elever og lærere, der var til stede på dagen. Det var en meget speciel oplevelse, som jeg ofte ser tilbage på og glædes ved. Min gymnasietid var bl.a. plaget af megen usikkerhed og en høj fraværsprocent, og mit skrækscenarie i de tre år var, når jeg blev bedt om at fremlægge for eleverne i klassen. Af netop denne årsag var det en kæmpestor sejr for mig at blive booket som ham, der skulle underholde hele skolen. Heldigvis fik jeg adskillige roser efter showet af både elever og lærere, der synes, jeg gjorde mit job fremragende. Og det var fedt!
Læs nærmere om min optræden på Risskov Gymnasium her.
Trylleri som anderledes underholdning
Min optræden for Risskov Gymnasium satte også gang i tankerne om, at jeg gerne vil optræde steder som disse langt mere, end jeg gør i dag! For selvom jeg indimellem besøger både folkeskoler, efterskoler og gymnasier, er det stadig ikke ved disse arrangementer, jeg oftest bliver booket til.
Derfor er min tanke med dagens indlæg, at jeg godt kunne tænke mig at gøre (endnu mere) opmærksom på, at et magisk indslag fra en tryllekunstner kan være en fantastisk idé, hvis man som lærer eller skoleleder ønsker at tilbyde børnene og de unge en anderledes, overraskende og lærerig form for underholdning. For trylleri (og tankelæsning, som jeg også benytter mig af under mine shows) er ikke bare trylleri. Gennem mine mere end 15 år i faget har jeg lært en hulens masse om, hvordan man bevæger sig ud over scenekanten og når ud til og skaber kontakt til sit publikum. Jeg ønsker ikke kun at snyde mit selskab. Derimod ønsker jeg et selskab, der skraldgriner og er supergodt underholdt, imens det snydes. Her vil jeg selv mene, jeg har min helt store force.
…. Og så lad os for guds skyld lige aflive myten om, at ”trylleri kun er for børn” – det bliver et stort, fedt NEJ herfra. Hvis man fejlagtigt stadig er af den opfattelse, vil jeg på det kraftigste anbefale, at man booker mig som underholdning ved et forestående arrangement, gerne hvor flertallet af gæsterne er enten voksne eller ældre. Så skal jeg nok sørge for, at disse aldersgrupper vil få sig et magisk minde, som de uden tvivl vil huske og se tilbage på. For det trylleri, jeg præsentere mit selskab for, er trylleri, der favner bredt og henvender sig til og fascinerer hele aldersspektret.
Trylleri henvender sig dermed naturligvis også til børn og unge – faktisk i allerhøjeste grad. Et trylleshow handler i det store hele om at tilpasse og målrette sin optræden efter det selskab, man stilles overfor. På den måde opnås den bedste og mest personlige optræden, hvilket jeg, siden jeg startede med at optræde, har stræbt efter.
Læs om mit generelle tryllekunstnershow til festen her.
Skolernes rolle i et trylleshow
Grundlæggende tilbyder jeg skoler to typer magisk indblanden: Et show for klassen/nogle af klasserne/hele skolen på en gang eller et forløb (workshop). Lad mig forklare yderligere:
Trylleshowet: Et trylleshow kan bookes på samme vilkår som andre arrangører gør det. Hvis man som klasse eller skole ønsker et underholdende indslag (f.eks. som led i en temauge, ifm. en skolefest eller andet) er jeg garant for et humoristisk, spændende og ikke mindst fascinerende trylleshow, der nok skal både fastholde og imponere elever såvel som lærere og evt. forældre. I showet kombinerer jeg trylleri med mentalisme og sørger samtidig for, at eleverne bliver inddraget i effekterne. Mit ultimative mål er, at alle skal føle sig underholdt, hygge sig og få grint godt igennem.
OBS: Jeg optræder som tryllekunstner på Fyn, tryllekunstner i Jylland samt tryllekunstner på Sjælland – lokaliteten er altså ikke nogen hindring.
Workshop: Med en workshop menes der, at jeg bliver booket som en del af undervisningen – igen ifm. en temauge eller andet, hvor lærerne kan koble mit erhverv op på noget, eleverne har lært eller skal lære i løbet af projektet. I min skræddersyede workshop planlægger jeg et forløb i samarbejde med arrangøren, hvor vi gennem dialog finder frem til, hvad målet med workshoppen skal være. Et eksempel kan være, at jeg underviser en gruppe elever/en skoleklasse i basal trylleri (typisk lærer jeg dem nogle enkle greb, teknikker og tricks). Derudover ligger jeg mit hovedfokus, når div. greb, teknikker og tricks er introduceret, på det at turde performe/stille sig op foran andre og og på den måde omfavne tilskuerne og komme ud over scenekanten. Indgangsvinklen til en workshop er altså, at børnene/de unge lærer en masse om sig selv og igennem forløbet udvikler sig til at turde kaste sig ud i tingene og stille sig op foran andre og vise, hvad de har lært. Med den store mistrivsel og perfekthedskultur, der hersker i højere grad end nogensinde før blandt børn og unge, kan en trylleri-workshop være med til at klæde børnene og de unge på til at tro mere på sig selv med et anderledes udgangspunkt og redskab – nemlig trylleriet.
Ovenstående er i grove træk, hvad man som skole kan forvente af mig som underholder/underviser. Det er vigtigt at huske på, at det præcise indhold tilrettelægges og drøftes i et tæt samarbejde med arrangøren.
Find underholdning til firmafesten her.
Oplev magien på skolerne
Jeg kan som altid bookes gennem min kontaktformular eller ved at ringe direkte på tlf. 28913718. Hvis kontaktformularen udfyldes, bedes I beskrive jeres tanker/mål med en eventuel booking af mig. Det vil jeg desuden glæde mig meget til at læse! 🙂
Ellers håber jeg, indlægget her har givet jer en større viden og vished om, hvad det vil sige at have mig ude på skolerne. Enten for at give dem et afbræk fra den trivielle skoledag i form af en anderledes underholdning, eller for at lære eleverne at turde kaste sig ud både det at stille sig op foran andre, men at lære dem at turde kaste sig ud i deres mål og drømme.
Og så håber jeg, vi ses på et tidspunkt i fremtiden!
Alt det bedste, og på gensyn i næste måneds indlæg.
//Nicolaj